Vanuit ons netwerk kwamen we in contact met een snel groeiend productiebedrijf in de vleesverwerkende sector. Enthousiaste ondernemers, positieve instelling, aanpakkers, maar financieel wat minder sterk onderlegd. Er was, vanwege de sterke groei, behoefte aan een beduidend hoger werkkapitaal. De bank(en) hadden echter al tot 2 keer toe een aanvraag voor een bedrijfsfinanciering afgewezen. De reden was onvoldoende onderbouwing en een matige kwaliteit van de aangeboden cijfers. Werk aan de winkel dus!
Ook in dit geval bleek, dat de onderneming was blijven ‘hangen’ bij de eerste boekhouder. Deze boekhouder had 7 jaar geleden geholpen bij de start. Hij kwam echter nu kennis en tijd tekort om de ondernemers in de huidige situatie te begeleiden. In een open en eerlijk gesprek, dat wij samen met de ondernemers en de boekhouder hadden, gaf hij dit zelf ook toe. Hij vond het een soort brevet van onvermogen, als hij dit eerder had toegegeven. Dit is iets, wat we vaker zien in de praktijk.
De conclusie daarbij is eigenlijk altijd, dat de ondernemer er bij gebaat is, dat hij een ‘zwaardere’ accountant krijgt. De oude boekhouder is eigenlijk vaak toch blij, dat hij van een moeilijk dossier af is. Een dossier waarbij hij eigenlijk altijd op z’n tenen moest lopen en continue bang was, dat hij fouten zou maken met waarschijnlijk grote (financiële of reputatie-technische) gevolgen van dien…
Onze aanpak hield in dat eerst samen met de oude boekhouder en de ondernemer de bestaande jaarcijfers tot in detail werden besproken en alle ‘vraagposten’ of onduidelijkheden in kaart werden gebracht. De nieuwe accountant heeft vervolgens het lopende boekjaar (het was inmiddels oktober) opnieuw opgezet in een nieuw boekhoudpakket. Zo waren er geen onduidelijkheden meer over en had de onderneming dagelijks inzage in accurate cijfers.
Er werd een ‘meer jaren prognose’, een ‘liquiditeits-planning’ en een onderbouwing voor de bedrijfsfinanciering op papier gezet. Al het papierwerk werd met een 3-tal banken besproken. Voorafgaand aan een persoonlijke kennismaking volgde er een rondleiding in het bedrijf. Hierdoor werd zichtbaar, dat de ondernemers grip hadden op het operationele deel. Daarnaast hadden zij inmiddels ook zicht op en kennis van het financiële gedeelte van hun onderneming. Dat ze daarbij werden begeleid door een volwaardig accountantskantoor, zorgde voor de nodige ‘pluspunten’ bij de bankiers.
Onze rol als sparringpartner, gesprekspartner en begeleider in het gehele proces wierp zijn vruchten af in de vorm van een passende bedrijfsfinanciering. Hierbij kon de ondernemer uiteindelijk zelfs kiezen uit meerdere aanbieders.
Ook nu werd weer eens duidelijk, dat het op orde hebben van de interne organisatie en up-to-date inzage in cijfertjes in combinatie met een ondernemer met visie, de basis zijn voor een gezonde bedrijfsvoering.
Ontdekt u tijdens het lezen dat u hulp hierbij nodig hebt? Neem dan contact met ons op!
Neem vrijblijvend contact op voor een afspraak: 078 20 49 113
Nu geen tijd? Check de agenda en boek een tijdstip waarop wij u terug bellen!
© 2024 Perspectief Adviesgroep