Om het bedrijfsmodel of businessmodel in kaart te brengen kan je een Business Canvas model invullen. Het populaire bedrijfs- of businessmodel is een model, wat je kunt gebruiken om diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te beheren. Dit kunnen operationele, organisatorische en financiële aspecten zijn. Maar het kunnen ook ideële zaken zijn of punten die met het imago te maken hebben.

Business Canvas model maken

Het model is een krachtige tool om een businessmodel op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen. Op deze manier maak je een brede en grondige analyse van jouw organisatie. Het bedrijfsmodel benoemt en analyseert letterlijk de bouwstenen van de nieuwe organisatie.

De functie van het model is uit te leggen op basis van de volgende vragen:

Het invullen van het Canvas Business Model

Het model helpt u om meer focus te geven op zaken die belangrijk zijn. Het Canvas business model bestaat uit 9 onderdelen:

1. Klant segmenten

Vul hier de klantengroep in, die u wilt bereiken en bedienen. Wat zijn per klantengroep de behoeften? Wat is de value proposition of waarde propositie? Beschrijf welke onderscheidende waarde of product eigenschap jij biedt. Welke concrete problemen help jij oplossen? In welke behoefte voorzie je? Waarom zouden klanten zaken met jou moeten doen?

2. Waardepropositie

Wat is je aanbod aan je klant? Wat is de meerwaarde en hoe onderscheidt je jezelf ten opzichte van de concurrentie?

3. Relatiemanagement

Beschrijf hoe de klant contacten met de verschillende klantengroepen worden onderhouden.

4. Kanalen

Beschrijf met welke (media) kanalen de klantgroepen worden bediend. Op welke manier ervaren zij de waarde propositie het sterkst? Waar en hoe kunnen zij het product of de dienst kopen? Wat zijn de service kanalen?

5. Omzet

Beschrijf de huidige inkomsten bronnen. Hoe kunt u aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?

6. Hulpbronnen

Welke hulpbronnen heb je nodig om je waarde propositie te ontwikkelen? Voor je distributie? Om de klantrelaties te onderhouden en bestaande klanten te laten terugkeren? Om nieuwe klanten te krijgen? Beschrijf hierbij ook de kernactiviteiten, die van wezenlijk belang zijn om de waarde propositie te creëren of te versterken.

7. Partners

Beschrijf de leveranciers inclusief afspraken, partnerships en andere samenwerkingen die essentieel zijn om het aanbod te maken of te ontwikkelen. Met welke partners kan je nog meer succes boeken? (affiliate marketing)

8. Kostenstructuur

Beschrijf wat de vaste of variabele kosten zijn die gemaakt moeten worden om alles uit te voeren. Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar?

9. Concurrentie

Welke concurrenten zijn en hoe presteert het bedrijf ten opzichte van zijn concurrenten?

Voordelen Business Canvas Model

Het belangrijkste voordeel van het invullen van een Business Canvas Model is, dat je na het invullen van het model in een keer ziet, hoe je bedrijf is ingericht en welke plannen noodzakelijk zijn voor een goede toekomst. Je ziet ook vrij snel, dat sommige keuzes impact hebben op meerdere onderdelen. De kosten gaan bijvoorbeeld omhoog als je meer bedrijfsmiddelen nodig hebt om je product of dienst te kunnen maken.

Ruimte voor groei

Door het Canvas businessmodel in te vullen, heb je ook als voordeel dat je snel ziet, waar nog gaten zitten en vorderingen nodig zijn. Ga snel aan de slag als je bijvoorbeeld ziet, dat je best wel veel kosten maakt. Heb je geen partners? Ga dan op zoek naar partijen waar je goed mee zou kunnen samenwerken. Je zou ook kunnen nadenken over nieuwe verdienmodellen.

Het complete canvas businessmodel geeft je inzicht

Met een volledig ingevuld canvas business model heb je inzichtelijk, waar je staat met je bedrijf. Daardoor kun je doelbewuste en goede onderbouwende vervolgstappen nemen. Het is een begin voor verandering om je bedrijf nog sterker en financieel gezond te maken en te houden.