Om een succesvol bedrijf op te starten en uit te bouwen heb je een gedegen bedrijfsplan nodig. De volgende business strategie modellen helpen je om alle benodigde en relevante informatie overzichtelijk op een rij te zetten. Door een strategisch business model in te vullen, heb je een goed sturingsinstrument in handen. Hiermee kan je jouw bedrijf op een gestructureerde wijze verder uitbouwen. Een goed ingevuld business model geeft je daarnaast ook de benodigde informatie, als je jouw bedrijfsplan wilt presenteren aan toekomstige (financiële) stakeholders. In deze blog bespreken we vervolgens de volgende 4 business strategie modellen:
Met het Canvas Business Model kan je de strategie van je (toekomstige) bedrijf uitwerken in hoofdlijnen. Door middel van dit bedrijfsmodel breng je alle bedrijfsaspecten in kaart. Met 9 bouwstenen beschrijf je bijvoorbeeld jouw bedrijf, het verdienmodel, de ideale klant en de benodigde leveranciers. Hierdoor verkrijg je namelijk een goed inzicht over de belangrijkste bedrijfsonderdelen en waar en hoe je ze eventueel moet bijsturen. Het Business Canvas Model heeft de volgende negen bouwstenen:
Met het 7s Model van McKinsey heb je de tools in handen om de performance van jouw bedrijf in kaart te brengen. Dit model kan ook nuttig zijn voor het bepalen van een bedrijfsstrategie door de 7 pijlers als building blocks te gebruiken. De 7 factoren van het 7s model kun je vervolgens opdelen in twee soorten eigenschappen, namelijk de harde en de zachte eigenschappen zoals bijvoorbeeld:
In de kern van het 7s model vind je de ‘Shared Values’ van het bedrijf. Daarmee worden zaken bedoeld als de bedrijfscultuur, kernwaarden, identiteit en de opvattingen van het bedrijf. Samengevat hebben we het dan over de ‘visie’ van het bedrijf. De gedeelde waarden staan namelijk in het midden, omdat ze alle andere factoren beïnvloeden. De andere factoren zijn bijvoorbeeld:
Je kunt dit model van McKinsey naar eigen wens uitbreiden of gemakkelijker maken. De meeste MKB bedrijven hebben geen behoefte aan een dik boekwerk. Het maken van een interne bedrijfsanalyse is het belangrijkste doel.
De Scaling-up methode kan je als framework voor het complete proces gebruiken. Dat wil zeggen, van het formuleren van de bedrijfsstrategie tot aan het vaststellen van de uitvoering van deze bedrijfsstrategie.
De SWOT analyse is bij de meesten wel bekend. Daarentegen is de TOWS matrix relatief onbekend. De TOWS matrix is een krachtige tool voor strategische planning en het vaststellen van strategische prioriteiten. Met de TOWS matrix krijg je meer inzicht in het uitvoeren van acties, waarmee je bijvoorbeeld de strengths, weaknesses, opportunities en threats kunt beïnvloeden. De TOWS matrix begint dus waar een SWOT analyse stopt. Met de TOWS matrix zet je namelijk constateringen om in acties. Denk daarbij aan acties om sterktes te benutten, zwaktes te versterken, kansen te pakken en op bedreigingen te kunnen anticiperen.
Ontdekt u tijdens het lezen dat u hulp hierbij nodig hebt? Neem dan contact met ons op!
Neem vrijblijvend contact op voor een afspraak: 078 20 49 113
Nu geen tijd? Check de agenda en boek een tijdstip waarop wij u terug bellen!
© 2025 Perspectief Adviesgroep