Onderneming met slechte managementinformatie is stuurloos

Home » Onderneming met slechte managementinformatie is stuurloos

Inhoudsopgave: Onderneming met slechte managementinformatie is stuurloos

Ondermaatse managementinformatie doet thuiszorg organisatie bijna de das om. Het betreft een thuiszorgorganisatie met een respectabel verleden en een bevlogen onderneemster. Na ruim 25 jaar ondernemerschap heeft ze de stap gezet om iets minder te gaan werken. Ze gaf om die reden de touwtjes wat meer uit handen aan de zorgmanager in loondienst. Zij heeft daarom deze persoon de afgelopen jaren ingewerkt voor deze taak.

Van solide resultaten naar drie forse verliesjaren

Wanneer wij betrokken raken, zijn de solide winstgevende resultaten namelijk omgeslagen in drie forse verliesjaren. De pensioenpot en het eigen vermogen van de onderneemster zien er daarom zeer slecht uit.. De zorgmanager probeerde het schip vervolgens drijvende te houden, maar viel helaas uit met een burn-out. Na een korte analyse kwam er een enorme administratieve achterstand vanuit de bureaula in het zicht. Het personeel had als gevolg daarvan vrij spel om uren te declareren. Dit gebeurde onder andere, omdat het toezicht door de onderneemster meer op het gevoel was dan op basis van daadwerkelijke cijfers. Dit ging goed in de periode, dat ze dagelijks betrokken was. Het paste echter niet meer bij de situatie, waarbij ze de onderneming meer op afstand bestuurde. Om die reden werd het besturen van de onderneming op basis van niet accurate managementinformatie nagenoeg onmogelijk.

Belangrijkste actiepunten

  • In kaart brengen van de werkelijke financiële situatie;
  • Opnieuw opzetten en digitaliseren van de administratieve organisatie;
  • Invoeren van een nieuw personeelssysteem: geen betaling meer op basis van gedeclareerde tijd, maar volgens planning;
  • Vervanging van de zorgmanager;

Bedrijfsadministratie

Het belangrijkste was het her opzetten van de administratie. Hiervoor richtten wij een financieel dashboard in. Daarmee kan de onderneemster op maandbasis weer sturen op de belangrijkste KPI’s zoals bijvoorbeeld:

  • de verhouding personeelskosten t.o.v. omzet;
  • inhuur ZZP’ers t.o.v. omzet;
  • realisatie omzet t.o.v. van gestelde omzetplafonds verzekeraars.

Op die wijze werd accurate managementinformatie namelijk weer de basis van gedegen besluitvorming.

Andere relevante blog posts

Contactgegevens

Gertjan Sip 06-42714433

Wilbur van der Bas 06-28580204

Ontdekt u tijdens het lezen dat u hulp hierbij nodig hebt? Neem dan contact met ons op!

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Telefonisch contact

Neem vrijblijvend contact op voor een afspraak: 078 20 49 113

Afspraak plannen

Nu geen tijd? Check de agenda en boek een tijdstip waarop wij u terug bellen!